SOME INSPIRATION ✳

Hitta motivationen till att träna kan vara svårt men jag läste på en av mina favorit träningsbloggar idag där hon la ut sina motivationstips. Så jag skriver de här och de kommer ifrån http://lifebyeleonore.shapemeup.se/

Mina tips för att komma igång och hålla motivationen uppe:

  • För det första, du måste ha ett mål som du vill uppnå! Googla runt på nätet och kolla efter det du tycker ser bra och framförallt sunt ut! Vill du kan du dela upp det här målet i delmål –> alltså små mål som tar dig till det stora målet!
  • Den andra saken som också är viktigt är att planera in sin träning i sitt vardagliga liv och göra detta till en rutin. Avsätt tid till att faktiskt ta hand om dig själv, prioritera och planera helt enkelt!
  • För det tredje, investera i kläder & skor. Du kan inte träna i stora tunga joggingbyxor och Converse tex (det gör ont varenda gång jag ser detta) utan besök tex Intersport och få hjälp med ett par riktiga dojor som är bra för just dina fötter! Kostar en slant men hellre det än ett par kassa knän, en investering helt enkelt. Billigare och helt okej träningskläder kan du hitta på H&M.
  • När man ska börja träna är det viktigt att ta det lugnt i början, risken för skador är nämligen hög eftersom kroppen är otränad. Det är väldigt individuellt kring vad man tycker är kul: om det är gruppträning, löpning, träna själv, powerwalks etc. När jag skulle sätta igång varvade jag powerwalking med lite lättare löpning. Gå alltså inte ut för hårt, du kan inte tex springa milen efter en vecka, så funkar det liksom inte. Men jag brukar säga att man både ska konditionsträna och styrketräna, det vinner man mycket på!
  • En timme räcker när det gäller hur länge man ska träna. Tränar man 2-3 timmar får du inga resultat. Tänk smart och träna rätt!
  • Ät mat! Det är viktigt att äta när man tränar, annars har kroppen inget att förbränna. Mycket grönsaker, kött, fisk och fågel är fina grejer. Brunt ris och rotfrukter m.m är även det bra grejer. Ca var 3:e timme och små portioner 5-6 ggr / dag rekommenderar jag, förbränningen hålls igång och du blir inte lika lätt sötsugen. Du kan även unna dig något extra gott på helgen tex, det förespråkar jag. Vi är bara människor och vi lever bara en gång!
  • Och så var de det här med resultaten. Det går inte över en natt, inte över en vecka, möjligtvis någon månad tar det innan du ser någon skillnad. Det tar tid för kroppen att vänja sig vid nya förändringar. Bli inte ledsen/arg för att du inte får resultaten, fortsätt träna och äta rätt så kommer dom till slut att visa sig. Och framförallt, ge inte upp!
  • Det kommer att göra ont ibland, träningsvärk kommer också finnas där men ni vet, no pain no gain. Det går över, träna ändå och se framåt och inte bakåt.
  • Leta inte efter ursäkter, du förstör bara för dig själv, ingen annan bryr sig om du tränar eller ej, enbart du själv.
    http://lifebyeleonore.shapemeup.se/
 
 
 
Jag har börjat komma efter med träningen och kosten nu, därför kände jag att det kunde sitta fint med lite motivation. Nu ska jag köra om igen! Jag får fan inte ge upp, men det är så sjukt jobbigt när allt inte går som det ska runt omkring mig och min vardag. Men jag har lovat mig själv en sak och det är att jag MÅSTE gå ner och fortsätta, jag kan och ska klara det. Från och med imorgon börjar allvaret igen!
Kommentera inlägget här: